Boekrecensie: Alles wat je lief is – Nicola Yoon + winactie

Ik gaf me op als VIP-reader voor Chicklit en ik werd uitgekozen, echt supergaaf. Met een aantal meiden gingen we ‘Alles wat je lief is’ lezen en je moest verschillende leesfases invullen. Allereerst moest je invullen wat je verwachting was en wat je van de cover vond, daarna tussendoor of het boek aan je verwachting voldeed en als laatste wat je uiteindelijk van het boek vond. Ook moest je nog een recensie schrijven voor Chicklit. Het boek leek me leuk, alleen wel een beetje cliché. Gewoon een boek om even te lezen, maar meer ook niet. Het boek staat nu op mijn lijst van lievelingsboeken, dus het oversteeg mijn verwachtingen. Die lijst van lievelingsboeken wordt overigens steeds langer, misschien schrijf ik daar nog wel een keer over. Ik vind het zo’n mooi boek. Ik vind het zo’n leuk verhaal. Ik vind de personages zo lief. Trouwens ik mag dit boek verloten van de uitgeverij. Dus voor mijn recensie en de winactie, lees snel verder!13170625_762144263922422_1627749613_o

Titel: Alles wat je lief is
Auteur: Nicola Yoon
Uitgever: Querido
Pagina’s: 318
Waardering: 9,5/10

Je kunt misschien niet alles voorspellen, maar sommige dingen wel. Dat ik verliefd ga worden op Olly, bijvoorbeeld. En dat het op een ramp zal uitdraaien.

Madeline is allergisch voor de wereld. Zo allergisch dat ze al zeventien jaar niet buiten is geweest. De enige mensen die ze te zien krijgt, zijn haar moeder en verpleegster Carla. Madeline verdrijft de tijd met lezen en het schrijven van ‘spoilende’ boekbesprekingen. Tot er een nieuwe jongen naast haar komt wonen, met ogen in de kleur van de Atlantische oceaan: Olly. Hun vriendschap begint online, maar al gauw is dat niet meer genoeg… Alles wat je lief is gaat over het verlangen naar het onbereikbare, en over alles wat we op het spel zetten voor de liefde. Bekijk op bol.com

Het verhaal is geschreven vanuit Madeline’s perspectief. Madeline is een leuk en grappig persoon, ze houdt van lezen en van boeken. Ik vind het ook mooi om te zien hoe ze zich ontwikkelt in het boek. Olly is echt de jongen die je in je buurt wilt hebben. Wat ik zelf altijd zo raar vind, is wanneer mensen jongens uit boeken knap vinden, alsof je weet hoe ze er precies uitzien. Ik kan dus niet zeggen of ik Olly knap vind. Verder vind ik alle andere personages ook goed neergezet, er zijn voor mij geen overbodige personages of vervelende mensen.

Er zitten in het verhaal allemaal tekeningen tussen. Ook zitten er mailtjes en berichtjes van Maddy en Olly bij. Dat maakt het verhaal voor mij levendig en ik vind het een grappig effect hebben, het past goed bij het boek. Ik hou van de schrijfstijl van Nicola, ze schrijft best poëtisch en dat past wel bij mij. Maddy en Olly denken veel na over van alles. Ik vind het ook fijn dat de ziekte van Maddy niet het hoofdonderwerp van het boek is, er wordt weinig verteld over de ziekte en dat vind ik helemaal niet zo erg. Het gaat puur over Maddy en Olly.

Misschien vind ik dit boek wel zo geweldig, omdat ik er juist weinig van verwachtte. Ik dacht dat het zo’n cliché verhaal zou zijn, wat wel leuk was om te lezen, maar ik vond het zoveel leuker dan dat. Ik hoor ook een aantal mindere verhalen van mensen, wat ik erg jammer vind, misschien waren hun verwachtingen juist te hoog. Ik raad dit boek echt aan iedereen die ik tegenkom aan. Er zijn al een aantal mensen die dit boek gingen kopen door mij. Wat ik zo awesome vind. Dus als je benieuwd bent, doe vooral mee aan de winactie!

Om kans te maken op ‘Alles wat je lief is’ moet je het volgende doen:

• Like mijn blog op Facebook en deel en like de post.
  • Schrijf hieronder wat je allemaal gedaan hebt.