Boekrecensie: Daan & Nadia – Esther Walraven + winactie

Ik heb Esther Walraven nu twee keer mogen ontmoeten, in Amersfoort en in Rotterdam, en ze is echt een hele lieve vrouw. Via De leesfabriek mocht ik een manuscript lezen van Daan & Nadia en dat vond ik zo tof om te doen. Tijdens beide meetings vertelde Esther vol enthousiasme over haar boek en het schrijfproces en ze vindt alle vragen die aan haar gesteld worden leuk. Daan en Nadia is haar Young Adult debuut en ze is van plan om nog meer Young Adult boeken te schrijven in de toekomst. Ik vind Daan & Nadia een leuk boek en vooral het einde van het boek vind ik heel mooi geschreven. En er is meer, je kan dit boek winnen, dus lees snel verder!Daan en Nadia - Esther Walraven

Titel: Daan & Nadia
Auteur: Esther Walraven
Uitgever: Best of YA – Unieboek Spectrum
Pagina’s: 268
Waardering: 7,5/10

Na een optreden met zijn band kan de zeventienjarige Daan niet meer op zijn benen staan. Men denkt aan alcoholvergiftiging, maar het blijkt ernstiger. De onvoorstelbare diagnose zet het leven van de altijd optimistische en sportieve Daan op zijn kop: hij heeft een hersentumor. De vijftienjarige Nadia is in alles het tegenovergestelde van Daan: ze is somber, heeft geen goede band met haar ouders en snijdt zichzelf. De oorzaak hiervan ligt bij haar handtastelijke oom. Nadat Nadia opnieuw wordt lastiggevallen door hem, belandt ze door haar eigen toedoen in het ziekenhuis.

Uit een toevallige ontmoeting in het ziekenhuis ontstaat een voorzichtige band tussen de twee. Beiden leren langzaam een andere kant van het leven kennen. Terwijl Nadia worstelt met het leven, vecht Daan tegen de dood. Tijdens deze tegengestelde bewegingen in hun levens, verstevigt de band tussen Daan en Nadia. Maar voor hoe lang?  Bekijk op bol.com

Ik wist dat dit boek eraan kwam en de flaptekst klonk veelbelovend. Ik vond het ook echt te gek toen ik de kans kreeg om een manuscript van dit boek te mogen lezen. Ik kreeg het manuscript opgestuurd, een stapel a4 papier met het verhaal erop. Het kan zijn dat het verhaal me daardoor iets minder pakte, want in het begin vond ik het verhaal niet ‘geweldig mooi’, in ieder geval niet wat ik ervan verwacht had.

Ook verdwijnt het kleureffect van de pagina’s (ren snel naar de boekhandel als je wilt weten waar ik het over heb ;)). Toch wil ik niet zeggen dat ik het boek slecht vind, want dat is niet zo. Daan is vol leven en enthousiast, en hij is echt de persoon waar je vrienden mee wilt zijn. Nadia is het meisje waarbij je denkt, kon ik er maar voor je zijn, kon ik maar die vriendin zijn die je nu niet hebt.

Daan en Nadia maken allebei een karakterontwikkeling door en Esther heeft heel veel onderzoek gedaan voor dit boek, dat kan je merken. De hoofdstukken zijn niet al te lang en het verhaal leest erg vlug en makkelijk. Soms had er iets meer diepgang in gemogen. Toch vind ik het boek als geheel geen slecht boek, ik zou niet willen dat ik dit boek niet gelezen zou hebben. En het einde vond ik echt mooi beschreven. Ik ben superbenieuwd naar Esthers volgende boek!Daan en Nadia gesigneerd (1) Daan en Nadia gesigneerd

Er is meer, je kan nu kans maken op een gesigneerde versie van Daan & Nadia. Ook zit er een gesigneerde boekenlegger bij.

Om kans te maken moet je het volgende doen:

• Volg me op bloglovin’ en save deze post.