Boekrecensie: Een frozen hart – Elizabeth Rudnick

Voor de leesfabriek – Amersfoort mochten we een boek uitkiezen wat we wilden recenseren. Ik was erg benieuwd naar dit boek, omdat ik dol ben op Disney. Eigenlijk was ik in eerste instantie erg bang voor het boek, want hoe kon dit nou een leuk boek worden, het is namelijk de letterlijke vertelling van de film. Uiteindelijk vond ik het toch een leuk boek en speelde mijn frozenliefde weer op! Lees hieronder voor de uitgebreide recensie.12788791_728339703969545_1295096786_o

Titel: Een frozen hart
Auteur: Elizabeth Rudnick
Uitgever: Best of YA – Unieboek Spectrum
Pagina’s: 253
Waardering: 7,5/10

Wanneer prinses Anna vijf jaar is, gebeurt er tijdens het spelen iets met haar grote zus Elsa. Elsa sluit zich vanaf dan op in haar kamer en Anna heeft geen idee waarom. Tien jaar later komen hun ouders om bij een ongeluk. Omdat Elsa de troonopvolger is, moet ze wel uit haar isolement komen voor de kroning. Anna kan niet wachten, maar haar zus is koud en afstandelijk.

In de stad is het intussen groot feest. Vanuit alle koninkrijken komen er mensen naar het paleis, zo ook de knappe prins Hans. Anna valt meteen als een blok voor hem en denkt dat ze eindelijk de liefde heeft gevonden die ze al die jaren zo heeft gemist. Maar Hans heeft intussen heel andere bedoelingen. Hij ziet eens kans om zijn eigen koninkrijk en zijn twaalf vervelende broers te ontvluchten en koning te worden van Arendelle… Bekijk op bol.com

Liefde overwint alles – Vergilius

Het verhaal is een letterlijke vertelling van de film Frozen. Je hebt de zusjes Elsa en Anna, prins Hans van de Zuidereilanden, Kristoff, Sven en de schattige Olaf! Voor de enkeling die Frozen niet kent, het gaat over twee zussen waarvan er een over magische ‘koude’ krachten heerst, namelijk Elsa. Na een conflict moet Anna haar zus helpen en krijgt daarbij hulp uit onverwachte hoek.

Het verhaal is geschreven vanuit Anna’s oogpunt en vanuit Hans’ oogpunt. Het zijn korte hoofdstukken. De schrijfstijl is makkelijk om te lezen en het was best leuk om vanuit Hans’ oogpunt te lezen, je leert meer over Hans, die in de film redelijk op de achtergrond blijft. Ook Anna is een schatje, maar dat wisten de meeste frozenliefhebbers natuurlijk al.

De vraag die meteen in mijn hoofd opkwam, toen ik hoorde over dit boek was ‘Waarom wordt dit boek uitgegeven?’ Ik kan nog begrijpen dat een frozenfan de tijd en moeite neemt om de film uit te typen, en dat er mensen zijn die het wel grappig vinden om te lezen, maar daar  bleef het voor mij bij. Toch moet ik je vertellen dat ik het inderdaad leuk vond om te lezen.

De film die ik zelf minstens vier keer gezien heb, wordt goed gevolgd (wat een voor- en nadeel kan zijn), en ook stukjes van de liedjes worden verwerkt in de tekst. Toch miste ik een beetje de magie van de film, de blikken en de grappige stemmetjes, al kwamen die tijdens het lezen automatisch in mijn gedachten op.

Uiteindelijk vind ik het geen stom boek wat ik eerlijk gezegd wel had verwacht, ook vind ik dat Elizabeth het niet slecht geschreven heeft. De angst die je hebt met boekverfilmingen was nu andersom, ‘hoe komt alles op papier?’. Over de cover zijn de meningen verdeeld en de lay-out van de bladzijdes had van mij wat ‘magischer’ gemogen. Toch heb ik om dit boek kunnen lachen, of dat ligt aan mijn flauwe humor of niet kan ik je niet vertellen. Ik raad iedereen aan om het boek een kans te geven en weer in de wereld te stappen van Frozen.

‘Some people are worth melting for’

En hoe groot is jullie Frozen liefde?

Ps: dit is mijn letterlijke recensie vanaf de site van de leesfabriek.